top of page
Zdjęcie autoraJacek - Przeszkodowo.pl

Zbuduj sobie MultiRig cz. II - Jak wygrać głosowanie w budżecie obywatelskim?

Zaktualizowano: 30 gru 2020

No to teraz wyobraźmy sobie, że nasz wniosek o wybudowanie Multiriga przeszedł pozytywną weryfikację w Urzędzie Miasta, został mu nadany numer a informacja o dopuszczonych wnioskach pojawiła się publicznie. Co teraz? Teraz, to liczy się każdy dzień, żeby nie powiedzieć, że każda godzina.


To jest druga część serii, którą swoim patronatem objęła firma NASC - New Age Sport Constructions, produkująca konstrukcje OCR. Pierwszą część znajdziecie tutaj



Od razu zaznaczę, że nie mam złotej receptury na wygraną w budżecie obywatelskim, mogę jedynie opowiedzieć jak to wyglądało w moim wypadku i mam nadzieję, że Wam to pomoże wygrać u siebie. A u mnie zaczęło się źle i to jeszcze przed ogłoszeniem projektów zaklasyfikowanych do głosowania…


Pewnego dnia, pomiędzy złożeniem wniosku, a oczekiwaniem na ogłoszenie listy projektów, otrzymałem telefon z urzędu. Informacje, delikatnie mówiąc, nie były zbyt radosne. Okazało się, że w tym samym miejscu, ktoś inny zaplanował budowę innego projektu, co gorsze, tym kimś była Pani Radna.


Co więcej, pod głosowanie nie mogły być wzięte oba projekty. Powód jest prosty, w przypadku gdyby oba zdobyły dużą ilość głosów to który miałby zostać wybrany? Między innymi właśnie takie sprawy są sprawdzane przez komisję weryfikacyjną nim projekty zostaną dopuszczone pod głosowanie.


Kiedy pierwszy szok i złość już minęły, trzeba było zastanowić się nad opcjami. Do wyboru było rezygnacja z projektu, kompromis (złączenie obu, drugi projekt też dotyczył infrastruktury sportowej, oznaczałoby to jednak znaczne zmniejszenie konstrukcji), przekonanie do rezygnacji drugiej strony. W każdym razie należało po prostu zadzwonić i umówić się na rozmowę.


Choć obawiałem się tego spotkania, to okazało się, że zupełnie nie potrzebnie. Pani Radna okazał się bardzo sympatyczna, co więcej po tym jak przedstawiłem swój projekt, to tak jej się spodobał, że bezwarunkowo zrezygnowała ze swojego. Innymi słowy przekonałem ją do mojego projektu. Multirig zdecydowanie wyróżniał się na tle innych projektów i byłoby to coś, co wyróżniłoby nasze miasto na tle innych.

Jak z tego morał? Warto rozmawiać. Radni to też ludzie i warto spróbować się dogadać w takie sytuacji. Co więcej, w ten niespodziewany sposób zyskałem sojusznika i razem mogliśmy walczyć o głosy. Byłem zmotywowany jeszcze bardziej by wygrać.


Multirig NASC zbudowany ze środków Budżetu Obywatelskiego w Mikołowie

Co trzeba zrobić by wygrać? Przekonać ludzi do głosowania na Twój projekt, ale żeby ich przekonać, wpierw trzeba do nich dotrzeć. Moim zdaniem najlepiej zrobić to za pomocą metody obrazkowej. Tutaj zasada – jedno zdjęcie/obraz warte więcej niż tysiąc słów ma swoje uzasadnienie.


Mógłbym po prostu spamować znajomych informacją o nr projektu plus jakiś opis i do wąskiej grupy pewnie bym trafił, ale tu nie o to chodzi. Tu chodzi o to, by szybko wzbudzić zainteresowanie, wzbudzić reakcję typu „hej, fajne to jest – chcę to”. Wysyłanie osobno przykładowych zdjęć i opisu byłoby na pewno lepsze. Wymyśliłem jednak, że najlepszy będzie plakat.


Plakat powinien mieć to do siebie, że wystarczy rzut oka na niego by wzbudził zainteresowanie, wrzucenie wielu zdjęć i pół strony tekstu zniweczy efekt. Jedno, góra dwa zdjęcia, podstawowe info o terminie głosowania, nr projektu i na więcej nie ma miejsca. Trzeba było znaleźć więc inny sposób by zawrzeć dużą ilość informacji, które chciałem przekazać…


Tutaj na pomoc przychodzi Facebook, obecnie prawie wszyscy, czy tego chcemy czy nie, korzystamy z tego narzędzia. Możemy więc w bardzo łatwy sposób dotrzeć do naszych znajomych, znajomych naszych znajomych, a przede wszystkich do osób których nie znamy, ale które mają podobne do nas zainteresowania.


Zamiast wrzucać posty na swoją prywatną tablicę, zrobiłem coś innego – założyłem fanpage dla tego projektu. Z perspektywy czasu uważam, że była to świetna decyzja, najlepsza z możliwych. Zrobiłbym to jeszcze raz i Wam to też serdecznie polecam.



Założenie fanpage jest naprawdę banalnie proste, istnieją też setki poradników w Internecie jak to zrobić, więc tutaj pominę technikalia. Ważne jest, że fanpage umożliwia wgranie takiej ilości zdjęć jaka będzie nam potrzebna. Możemy tworzyć opisy, posty, wydarzenia, itp. Możemy przekazywać potrzebne informacje, tak aby docierać, zachęcać i przekonywać by oddano głosy na nasz projekt.


Część materiałów takich jak projekt, wizualizacje, przykłady realizacji możecie otrzymać np. od firmy NASC - New Age Sport Constructions. Wystarczy się z nimi skontaktować.

Wracając do plakatu, to zamiast zawierać tam ogromną ilość danych, napiszmy tam po prostu nazwę naszego fanpage’a a zainteresowani sami tam wejdą po szczegóły. Ważne jest więc, aby nazwa użytkownika była łatwa to zapamiętania i kojarzyła się z naszym projektem. W moim wypadku jest to: https://facebook.com/MultirigMikolow


Tutaj podkreślę różnicę pomiędzy nazwą użytkownika a nazwą fanpage. Nazwa użytkownika to adres Internetowy, jak ww. przykładzie „MultirigMikolow” staje się częścią adresu www. Również wzmianki w postach odbywają się poprzez wpisanie nazwy użytkownika @MutirigMikolow.


Nazwa strony to z kolei, ta nazwa, która będzie widoczna przy publikowanych przez stronę postach oraz jest najbardziej wyróżniona na górze strony. Jak to wygląda to sami zobaczcie na fanpage, który Wam podałem. Ja zdecydowałem się na to by nazwa zawierała sporo informacji. Fanpage nazwałem „Multirig z przeszkodami / "Małpi gaj" Budżet Obywatelski Mikołów 15/m/2019”.


Celem było aby osoby, które nie wiedzą czym jest multirig już po przeczytaniu samej nazwy miały mniej więcej pojęcie o co chodzi. Dlatego dodałem „Małpi gaj”. Sądzę, że każdy to kojarzy jako miejsce gdzie można się wspinać, pobujać, powygłupiać, a przy tym zdrowo zmęczyć :) Chciałem też, aby nazwa zawierała informację, że ta strona dotyczy projektu w ramach budżetu obywatelskiego. „15/m/2019” to oczywiście nr projektu.


Mając już założony i wstępnie wypełniony treścią fanpage, mogłem jego adres zamieścić na plakacie (koniec końców wykorzystałem do tego "skracacz" adresów serwis bit.ly). Plakat zrobiłem sam, wg własnego wyczucia i uznania. Nie mam żadnego doświadczenia ani większej wiedzy z tego zakresu. Tak jak pisałem, chciałem aby przyciągał wzrok i dawał podstawowe informacje o projekcie, więcej szczegółów było dostępnych na przygotowanym wcześniej fanpage.


Powstało coś takiego, proszę nie osądzajcie mnie :)



Do przygotowania plakatu, z dostępnych darmowych narzędzi graficznych, mogę Wam polecić np.: https://photopea.com/ oraz https://canva.com/. W szczególności to drugie narzędzie jest bardzo przyjazne i w łatwy i szybki sposób można coś fajnego stworzyć.


Teraz to już mogłem spamować wszystkich znajomych, dalszych i bliższych z Mikołowa wysyłając im plakat plus link do fanpage. To była ta łatwa część, teraz pytanie jak dotrzeć do osób, których nie znam, a mogłyby być zainteresowane oddaniem głosu. Prośba do znajomych, by powiadomili swoich znajomych, by Ci powiadomili swoich znajomych itd. to „oczywista oczywistość”.


Pierwszy kierunek który obrałem był dość tradycyjny, nie miałem do niego przekonania, ale z drugiej strony nie chciałem stracić żadnej z szans. Na tydzień przed zakończeniem głosowania wieszanie plakatów poszło w ruch. Dzień później moje miasto było już obklejone. Postawiłem na centrum, tam gdzie najwięcej ludzi oraz na okolice miejsca gdzie miał powstać projekt. Przede wszystkim jednak skupiłem się na fitness klubach. Tam gdzie chodziłem regularnie na zajęcia, nie było żadnego problemu, co więcej tam gdzie nie chodziłem… również nie.


Przypomniało mi się, że nawet Pani w sklepiku osiedlowym nie miała nic przeciw, choć przyznała, ze woli inny projekt, ale po miłej rozmowie zgodziła się by na jej drzwiach zawisły plakaty obu projektów.


Multirig NASC zbudowany ze środków Budżetu Obywatelskiego w Mikołowie

Na samym rozwieszaniu w fitnessach się nie skończyło, do tego doszły (odpowiednio wcześniej) również wizyty na zajęciach typu cross trening gdzie szanse na znalezienie odpowiedniej grupy docelowej były największe i przy okazji rozmów przed, w trakcie, jak i po treningu temat kierowałem na budżet obywatelski i „przypadkiem” plakaty miałem przy sobie.


Oprócz tradycyjnej formy plakatów, w ruch poszła jeszcze forma elektroniczna czyli reklama fanpage za pomocą płatnej reklamy na Facebooku.


Nie jestem żadnym specjalistą w tym zakresie, więc też nie podejmuję się tu doradzać, jak najlepiej taką reklamę skonfigurować. Poradników na ten temat jest pełno. To co mogę doradzić, to najgorszą rzeczą jaką możecie zrobić to skorzystać z opcji „Promuj post”. Fakt, jest to najprostszy sposób, ale również najmniej skuteczny. Warto poświęcić jeden wieczór na pooglądanie tutoriali o konfiguracji reklamy – to się opłaci. A zresztą, cokolwiek byście nie zrobili, to będzie to lepsze niż jakbyście nie zrobili nic.


W moim wypadku reklama pomogła dotrzeć z informacją do około 8 000 osób za 160 pln. Myślę, że było warto.


To jednak nie koniec listy wszystkich podjętych działań. W ostatnie dwa dni przeszedłem do agitacji bezpośredniej. W zaprzyjaźnionej siłowni każdego wchodzącego witałem ulotką oraz informacją o fantastycznym projekcie, który może zostać zrealizowany w naszym mieście.



I to już chyba wszystko.


Które z tych działań przyniosło najwięcej głosów? Czy dałbym radę sam bez pomocy Pani Radnej? Nie wiem. Nie znam odpowiedzi na te pytania. Wiem jedno, że każdy głos się liczył, o każdy należało walczyć i dziś postąpiłbym dokładnie tak samo, chociaż nie.


Dziś napisałbym do Przeszkodowo.pl z prośbą o zmieszczenie informacji, że taki fajny projekt zgłoszono do budżetu obywatelskiego, pewnie z chęcią zamieszczono by o tym post :)


Zamieszczałbym również posty na grupach skupionych wokół OCR oraz Ninja, zawsze jest szansa, że post trafi do osoby z danego miasta lub jego znajomego. Warto też zamieszczać posty na stronach profili dot. budżetu obywatelskiego, skupionych wokół danego miasta oraz dzielnicy, lokalnych gazet itd. Trzeba dotrzeć z informacją o Waszym projekcie do jak największej ilości osób. Jeśli o nim nie wiedzą, to jak mają na niego głosować?


I to już koniec tego „poradnika”, a na sam jego koniec zamieszczę krótkie podsumowanie pomagające usystematyzować wszystkie poruszone powyżej punkty:


PODSUMOWANIE

1. Znajdź sojuszników.

2. Stwórz fanpage swojego projektu.

3. Wypełnij go treścią: projektem, opisem, przykładowymi zdjęciami, informacją o terminie głosowania, kto i w jaki sposób może głosować itp.

4. Przygotuj plakat promujący Twój projekt, zamieść link do fanpage.

5. Wyślij link do fanpge i plakat swoim znajomym z Twojego miasta, poproś ich, by powiadomili swoich znajomych, itd.

7. Rozwieś plakat w kluczowych miejscach w Twoim mieście, aby dotrzeć do grupy docelowej.

8. Odwiedzaj lokalne fitnesskluby, nawiązuj kontakty.

9. Wykup płatną reklamę fanpage na Facebooku.

10. Promuj swój projekt w Internecie (grupy sportowe, lokalne fanpage, przeszkodowo.pl)

11. Wyjdź do ludzi i zachęcaj ich bezpośrednio do głosowania.


Powodzenia w wygrywaniu Waszych projektów.


Podzielcie się Waszymi doświadczeniami, wierzę, że razem jako środowisko OCR/Ninja możemy sobie nawzajem pomóc.


Na koniec podziękowania dla firmy NASC - New Age Sport Constructions, dzięki ich wsparciu powstał ten poradnik.


348 wyświetleń0 komentarzy

Comments


bottom of page